Vypustenie pary a rozcvičenie pohybovými hrami

Vypustenie pary na hodine telesnej výchovy

Škola od žiakov vyžaduje, aby sa na hodinách nehýbali. Je to v rozpore s tým, čo je pre deti prirodzené – hýbať sa. Keď žiak príde na hodinu telesnej výchovy, zakladatelia Trenéři ve škole im umožnia zo seba tento umelo zadržiavaný pohyb dostať. Prirovnávajú žiakov k natlakovanému hrncu. Deti dostanú možnosť takpovediac vypustiť paru. V kontrolovanom prostredí sa blázniť a využiť športové pomôcky bez toho, aby do toho zbytočne zasahovala dospelá osoba.

Úvodná časť hodiny je o pohybových hrách

Tréner sa snaží zaujať deti cez kladnú emóciu. A na to sú ideálne rôzne pohybové hry. Cieľom je zahriatie organizmu a príprava na hlavnú časť hodiny.

Video vzniklo na ukážkovej hodine od zakladateľov Trenéři ve škole. Využívala sa hra Molekuly s rôznymi obmenami.

Tréner vyberá hry podľa cieľu hlavnej časti hodiny telesnej výchovy

Ak sa jedná o trénera, ktorý má zázemie v úpolových športoch, zaradí hry taktilné. T. j. s dotykmi, ľahkými preťahovaniami sa alebo tlačením.

Ak je to tréner loptových hier, ako bolo v tejto ukážke, zaradí do úvodu manipuláciu s loptami. Deti tak od začiatku nevedomky plnia zručnostné prvky s náčiním.

Cieľom je deti aktivovať, emočne pre činnosť zapáliť a pripraviť na hlavnú časť hodiny.

Dbáme na to, aby boli všetky deti zapojené

Tomu zodpovedá aj výber pohybových hier. Vyraďovacie hry nie sú vhodné. Deti by sa mali hýbať všetky. Snažíme sa využiť čo najviac času na pohyb.

Zaradenie kognitívnych prvkov

Pani učiteľka môže napríklad vizuálne ukazovať príkazy. Počet atómov v molekulách alebo počet lôpt. Deti sa hýbu a zároveň sú nútené sledovať očami zmeny okolo seba.

Využitie farebných vestičiek

Deti majú oblečené rozlišovacie dresy, ktoré majú rôzne farby. Okrem toho však majú aj čísla a názov krajiny. Učiteľ tak môže využiť povely ako:

  • červené k sebe
  • párne čísla k sebe
  • rovnaké krajiny k sebe
  • rovnaké čísla k sebe
  • a podobne

Čo ak chce telocvikár do úvodu zaradiť klasickú rozcvičku?

Podľa Antonína Baráka z Trenéři ve škole sú tieto cvičenia skvelé, ale ako „injekcia“ medzi hernými cvičeniami.

Ak sa podarí deti emočne zapáliť pohybovými hrami, sami sa pýtajú učiteľa, čo budú robiť ďalej v hlavnej časti hodiny. A o tom už bude samostatné video 😉

Toto video vzniklo na ukážkovej hodine od zakladateľov Trenéři ve škole. Podujatie organizovali Tréneri v škole na pôde FTVŠ UK.

Odoberajte telocvikárske novinky

Raz mesačne telocvikárske novinky do vášho emailu. Nech vám nič neunikne 🙂

Ďakujeme za prihlásenie sa na odber. Teraz vám príde email, v ktorom je potrebné odber ešte potvrdiť.

Upss. Nastala chyba

ODOBERAJTE TELOCVIKÁRSKE NOVINKY

Raz mesačne telocvikárske novinky do vášho emailu. Nech vám nič neunikne :)

Ďakujeme za prihlásenie sa na odber. Teraz vám príde email, v ktorom je potrebné odber ešte potvrdiť.

Upss. Nastala chyba.