Ako skákať do výšky #1 – Odrazová noha a príprava na flop

Na skok do výšky si netrúfnu všetci telocvikári. Aj keď som na škole videl v náraďovni doskočisko, občas naň padal len prach. Ak učiteľ nemá atletické korene je pochopiteľné, že má pred skokom do výšky rešpekt.

Som hrdý, že aj vďaka Telocvikari.sk a mne sa podarilo na túto školu zabezpečiť toto krásne doskočisko. Bola by škoda neukázať atletický blok ostatným telocvikárom. Spolu s Majkou Bizoňovou sme pre vás pripravili videá o postupe pri skákaní do výšky v podmienkach bežnej telesnej výchovy.

4 samostatné videá o skoku do výšky

Myslím, že sa podarí zostrihať 4 samostatné témy. V úvodnej sa venujeme odrazovej nohe a základným flopárskym cvičeniam. V pokračovaní sa môžete tešiť na skok nožničkami a flop. Na záver by som chcel ponúknuť „bonusové“ video – Ako skákať do výšky v podmienkach, ak škola nemá doskočisko. Je to čudné, ale ide to.

Keďže zostrihané je zatiaľ len prvé video, svojou spätnou väzbou môžete do pokračovaní zasahovať a prispieť.

45 minútová hodina je výzva

Skok do výšky kruhový tréning

Rozložiť všetko vybavenie. Odcvičiť s deťmi tak, aby si z hodiny niečo odniesli a dodržať bezpečnostné pravidlá. Zbaliť vybavenie. Toto všetko za 45 minút je náročné. Oveľa lepšie je, ak môže ostať vybavenie pripravené pre viac hodín telesnej výchovy.

V prvom videu máte možnosť vidieť formu kruhového tréningu. Každé stanovište je zamerané na niečo iné. Žiak na ňom strávi minútu až dve. Je pritom jedno, kde začne. Všetky sú dôležité a rovnocenné. Deti sa po skončení intervalu posúvajú ďalej.

Takéto motorické učenie je oveľa efektívnejšie, ako precvičovať jednotlivé stanovištia samostatne. Ak má žiak len pár pokusov, snaží sa ich využiť naplno.

Nácvik odrazovej nohy a odrazové cvičenia

Ak chceme s deťmi skákať do výšky, deti sa musia naučiť skákať. Zistiť, ktorá je ich odrazová noha. Získať skokanský rytmus. Na videu môžete vidieť rozložené prekážky a lavičky.

Na oboch stanovištiach je možné skákať podľa reálnej výkonnosti žiaka. Malé prekážky, veľké prekážky, s medziskokom, bez medziskoku, jednonožne a z oboch nôh. Dôležité je, aby aj menej šikovný žiak skúšal skákať. Nájsť mu zľahčenú alternatívu. Aby cítil, že sa zlepšuje.

Výskok na švédsku debnu

výskok na švédsku debnu nacvik skoku do výšky

Veľmi užitočné cvičenie v príprave na flop. Trénuje kroky a odraz s vytočením. Aby sa deti naučili neodrážať tvárou. Je potrebné, aby mal žiak tento skokanský rytmus zautomatizovaný. Až potom by malo nasledovať skákanie flopom na doskočisku.

Kto má odrazovú nohu ľavú, rozbieha sa sprava a robí 3 kroky. Ľavá, pravá, ľavá. Prvý krok je rovno. Ďalšie dva už športovec zatáča. V momente odrazu je vytočený asi o 90 stupňov. Po odraze pokračuje vo vytočení, aby vysadol na debnu chrbtom.

Je dobré dať deťom kužele na miesto rozbehu. Výšku švédskej debne prispôsobíme žiakom. Deti je dobré rozdeliť podľa výšky.

Bezpečnostné upozornenie: Je dôležité dbať na to, aby sa deti odrážali na začiatku debni. Nie v strede. Ak žiakovi nevyjde krok, radšej nech prebehne. Ak sa totiž odrazí v strede, bude dosadať až na okraj debne. Z oboch strán švédskej debne je dôležité dať žinenky.

Debne sú opreté o stenu. Ak máte kónické debne, je potrebné ich prekryť žinenkou, aby medzi nimi nebola medzera.

Preskok cez gumu na žinenky

skok do výšky preskok cez gumu

Pri tomto cvičení dôrazne sledujeme, aby sa deti naučili, ktorá je ich odrazová noha. Deti sa musia naučiť, z akej vzdialenosti sa majú odrážať. Častou chybou je podbiehanie. To znamená odrážanie sa veľmi blízko ku gume a jej zhadzovanie švihovou nohou.

Ako sa guma zvyšuje, je to už cvičenie aj na odvahu.

Vždy začíname rozbeh z troch krokov. Keď vidíme že im to ide, môžeme rozbeh posunúť ďalej. Ako vidieť na videu, doskočisko je zámerne orientované na šírku telocvične. Zamedzíme tak nevhodne dlhému rozbehu, kedy žiak môže stratiť kontrolu.

Prečo skákať cez gumu?

Deti potrebujú mať pri skákaní istotu. Ak sa majú niečo naučiť, nesmú sa báť. Guma je nastavená smerom do doskočiska. Aby spadla, ak cez ňu žiak prebehne. Môžete využiť obyčajnú hrubú gumu z galantérie alebo theraband.

Prípravné cvičenia na flop

mostík nácvik flopu pre skok do výšky

Už počas rozcvičky je vhodné zaradiť výškarske cviky ako mostík, flopársky mostík, nohy do sviečky a za hlavu. Na doskočisku nasledujú tieto cviky:

  • Flopársky mostík zo stojky na lopatkách – aby deti dali predkolenie správne do pravého uhla na doskočisko, mali by dopadať na celé chodidlo.
  • Flopársky mostík zo stoja – mierny stoj roznožný. Žiaci padajú zo stoja na lopatky na doskočisko. Deti sa prirodzene boja padať vzad a dávajú inštinktívne pod seba ruky. Aby sa tomu zamedzilo, mali by ich mať položené na stehnách.

V druhej časti budeme skákať nožničkami.