Hráme na telocviku kráľovskú hru

Máme telocvik a hráme s deťmi kráľovský šport. V čase nakrúcania sú telocvične zatvorené a telesná výchova sa odporúča učiť len teoretickou formou a v triedach. Šach patrí medzi športy a v tejto situácii padne vhod aj na telesnej výchove.

Dá sa využiť aj keď sa v telocvični organizuje školský turnaj a vonku prší. Ako výborný doplnok poslúži na lyžiarskom kurze a sústredeniach. A ak máte na lavičke veľa necvičiacich žiakov, šach je jedna z možností, ako ich zmysluplne zamestnať.

Tip: Pozrite si ako sa hrá bedminton s “korona” odstupmi.

Každý musí hrať sám za seba

Aby šachová hodina fungovala, každá dvojica musí mať svoj šach. Nesnažte sa dávať k jednej šachovnici viac detí. Šachové súpravy sa dajú kúpiť, pozháňať z domácností alebo, ako je vidno aj na tomto videu, vyrobiť.

Keď je detí nepárny počet

Ak je detí v triede nepárny počet, môže si zahrať aj telocvikár. Inou možnosťou je simultánka. Vyberiete pokročilého hráča a tento žiak môže naraz hrať s dvoma žiakmi. Stojí a po každom ťahu sa presunie k druhej šachovnici. Tam naňho čaká spolužiak. Ten potiahne figúrku pred ním, aby to spoluhráč videl.

Ťahák je vítaný

Pri každej šachovnici potrebujeme mať ťahák. Na jednej strane máme vysvetlené ako figúrky ťahajú a berú. Na druhej strane máme nakreslené rozostavenie. Na úvod hodiny je dobré žiakov upozorniť na správne rozostavenie figúrok. Napríklad, že vľavo dole musí byť čierne pole alebo že dáma má rada svoju farbu 🙂

Organizácia šachovej hodiny

Ak to situácia umožňuje, najlepšie je rozostavenie žiakov v jednom rade a dvojice oproti sebe. Pretože, ak práve žiak neťahá, môže pozorovať hru na pravej aj ľavej strane od seba. Ak jeho súper pridlho rozmýšľa, nebude sa nudiť. Pre učiteľa je takáto organizácia prehľadnejšia a vie zasiahnuť a prípadne aj poradiť.

Úplných začiatočníkov posadíme na jednu stranu a pokročilých na stranu druhú. Skúsenejší hráč pomáha a v priebehu hry vysvetľuje. Začiatočník sa môže opravovať. Ak pokročilý hráč figúrku chytí, musí s ňou ťahať. Keď ju položí, ťah nesmie vziať späť.

Učiteľ na začiatku hodiny vysvetlí pravidlá hry rovnako pre všetkých.

Hráme základný šach. Bez rošády, brania mimochodom a podobne.

Deťom vysvetlíme podstatu

Zmyslom šachu je dať mat a vyhrať. Často sa stáva, že deti stavajú barikády alebo sa len bránia. To hru predlžuje a vytráca sa taktika a premýšľanie viac ťahov dopredu.

Aj pri šachu sa budú telocvikárovi hodiť stopky

Keď máme málo času alebo chceme hru spestriť, dajme deťom zrýchlený šach. Deti budú hrať rýchlo a zároveň pozorne.

Určíme interval podľa úrovne žiakov. Napríklad 20 sekúnd. Učiteľ povie “biely” a bieli hráči musia vykonať ťah. Nasleduje 20 sekúnd pauza na premýšľanie. Potom povie “čierny” a čierni hráči musia vykonať ťah.

Stáva sa, že na výzvu, napr. “čierny”, hráč nevykoná ťah. V takom prípade sa kolo stojí a znova sa čaká na povel “čierny”. Hráč získa viac času na premýšľanie.

Jeho súper však vyhrá kontumačne, ak na výzvu 3 x počas hry nepotiahne.

Logo mesta BratislavaProjekt bol realizovaný s podporou hlavného mesta SR Bratislava. Kráľovskú hru na telesnej výchovy predstavuje Mgr. Mária Bizoňová (Spojená škola sv. Vincenta de Paul v Bratislave).

Odoberajte telocvikárske novinky

Raz mesačne telocvikárske novinky do vášho emailu. Nech vám nič neunikne 🙂

Ďakujeme za prihlásenie sa na odber. Teraz vám príde email, v ktorom je potrebné odber ešte potvrdiť.

Upss. Nastala chyba

ODOBERAJTE TELOCVIKÁRSKE NOVINKY

Raz mesačne telocvikárske novinky do vášho emailu. Nech vám nič neunikne :)

Ďakujeme za prihlásenie sa na odber. Teraz vám príde email, v ktorom je potrebné odber ešte potvrdiť.

Upss. Nastala chyba.