Úpolové hry v telocvični – Na zlodeja

Úpolové hry z našich škôl miznú. Trendom sú bezkontaktné pohybové aktivity pre žiakov. Je to škoda. Deti úpoly milujú. Majú pri nich veľkú voľnosť a môžu sa naplno prejaviť.

Pravidlá hry – Na zlodeja

Hra Na zlodeja je vhodná ako prvá úpolová hra.

Má jednoduché pravidla. V telocvični sa rozložia tri žinienky. Každé družstvo má svoj domček (žinienku) na kraji telocvični.

Uprostred telocvične sa nachádza tretia žinienka. Pred zahájením hry je na nej nepárny počet medicinbalov. Napríklad 9. Cieľom hry je, aby družstvo nazbieralo do svojho domčeka väčší počet medicinbalov ako súperi. Hrá sa na čas. Napríklad jednominútové zápasy.

Učiteľ zapíska a hráči sa rozbehnú do stredu telocvične. Cieľom je ukoristiť viac medicinbalov ako súper a odniesť ich do domčeka.

Keď už žiadne voľné medicinbaly niesu, hráči sa snažia ukradnúť lopty zo súperovho domčeka. Môžu postupovať samostatne, ale aj spolupracovať. Platí to pri útoku, ako aj pri bránení cenných lôpt v domčeku.

Každá hra je iná. Čo družstvo, to iná taktika.

Povolený je len tlak a ťah

To znamená že súpera môžme tlačiť a ťahať. Nie šklbať.

Povolené úchopy sú za zápästie, členky a za trup. Končatiny je možné ťahať len v prirodzenom smere.

Hráč môže držať súpera za členok, len keď je ten na zemi. Ak sa začne stavať, musí ho pustiť.

Zakázané je šticovanie, štípanie, šteklenie, hryzenie a podobne.

Učiteľ neustále dohliada na dodržovanie pravidiel, aby si žiaci v zápale hry neublížili. Vhodné je zapojiť necvičiacich žiakov ako doplnkových rozhodcov.

Ak žiaci dodržujú pravidlá, ponecháva sa im veľká voľnosť pri tvorení hry

Po vypršaní času, učiteľ odpíska koniec a spočítajú sa medicinbaly na žinienkach. Družstvo ktoré ich tam bude mať viac, získava bod.

Hrá sa 5:5, 3:3 alebo napríklad aj 1:1.

Úpolové hry sú fyzicky veľmi náročné. Preto je vhodné dopriať teamom aj odpočinok. V tejto prestávke môžu proti sebe súperiť napríklad len dvojice. Ostatní hráči môžu fandiť svojmu spoluhráčovi.

Prečo sa používajú medicinbaly?

Ťažké lopty žiak ďaleko neodhodí a ďaleko sa neodkotúľajú. Hlavným cieľom je však posilňovanie. Čím starší žiaci, tým ťažšie medicinbaly budú vhodnejšie.