Prečo a ako sa vyberali testy do národného testovania prvákov a tretiakov

Kto stojí za voľbou testov? Prečo a ako prebiehal ich výber do národného testovania prvákov a tretiakov? Doc. PaedDr. Pavel Ružbarský, PhD už dva roky vedie team ľudí, ktorí sa podieľali na konečnej batérii testov. Od budúceho školského roka ju budú využívať telocvikári na celom Slovensku. Pozrite si preto video a podeľte sa o názor v komentároch.

Tip: Pozrite si prvú časť – Pilotné testovanie mojimi očami

Pre doplnenie zhrniem dôležité fakty.

Aké sú testy

  1. Meranie výšky
  2. Meranie hmotnosti
  3. Meranie úrovne ohybnosti – predklon
  4. Ľah-sed (60 s)
  5. Skok do diaľky z miesta
  6. Výdrž v zhybe na hrazde (nadhmatom)
  7. Opakovaná zostava s tyčou
  8. Kotúľanie 3 lôpt na čas
  9. Člnkový beh 4 x 10 m
  10. Viacstupňový vytrvalostný člnkový beh na 20 m, tzv. beeptest
  11. Vlajková naháňačka

Hlavne jednoducho

Podľa slov P. Ružbarského sa pri výbere kládol dôraz na jednoduchosť. Pre deti aj učiteľov. Aby testovanie zvládli všetci telocvikári a aby ich bolo možné realizovať v rovnakých podmienkach.

Častou kritikou tohto testovania je, že je to príliš skoro, aby sa dal vybrať talent pre konkrétny šport. Preto je dôležité zdôrazniť, že sa nevyberá konkrétny šport, ale skôr športový smer.

V prvom kroku sa jedná o negatívny výber. To znamená vyradiť deti, ak sa na niečo vyslovene nehodia. Toto sa podľa autorov testu dá už u prvákov, pretože kondičné schopnosti sú čiastočne geneticky podmienené.

Snahou bolo vybrať testy na čistú pohybovú schopnosť ako sila, rýchlosť, vytrvalosť, koordinačné schopnosti a pohyblivosť.

U rýchlosti to možné nebolo. V podmienkach školskej telocvične je málo miesta pre 50 m. Preto sa predpoklad pre rýchlostné schopnosti odvodil zo skoku z miesta a rýchlostného člnkového behu.

Výdrž na hrazde reprezentuje test sily horných končatín. Rovnako ako ľah-sedy je to štandardizovaný test, ktorý sa využíva desaťročia. Na pilotnom testovaní bola veľká skupina detí, ktorá nevydržala na hrazde ani 3 sekundy. Podľa P. Ružbarského je to v poriadku.

Opakovaná zostava s tyčou bola zaradená s cieľom otestovať úroveň koordinačných schopností. Vykonáva sa 5 opakovaní za čo najkratší čas. Na testovaní mali niektoré deti ťažkosti si zapamätať zostavu a telocvikár ich musel slovne viesť.

Keďže pre mnohé športy bude v budúcnosti rozhodujúca aj “hlava” zaujímalo ma, či to bol zámer testu. Podľa P. Ružbarského sa jedná o jednoduchý test a cieľ bol otestovať len úroveň koordinačných schopností.

Koordinačno-rýchlostné schopnosti reprezentuje v testovaní člnkový beh 4 x 10 m.

Viacstupňový vytrvalostný člnkový beh na 20 m bol zaradený na určenie vytrvalostných schopností v podmienkach telocvične. Na určovanie intervalov bol použitý software so zvukovými signálmi. Do ostrého testovania by mala byť dostupná aj štandardizovaná audio nahrávka.

Testy pre hry

Vlajková naháňačka a kotúľanie troch lôpt sú dva testy, ktoré pomáhajú odhaľovať predpoklady pre hry (manipulačné a rozhodovacie procesy).

Dôvodom, prečo sa zaradila vlaková naháňačka, je možnosť jednoznačne spočítať koľko šatiek dieťa získalo. Podľa tvorcov testovej batérie tam nie je faktor náhody. Dá sa vyselektovať žiak, ktorý nemá záujem aktívne získavať šatky (negatívny výber). Rovnako aj deti, ktoré ich získajú veľa.

Aký je cieľ testovania?

  1. Výber talentov a pohybových predpokladov pre šport.  Nasmerovať deti a ich rodičov správnym smerom.
  2. Zvýšiť počet športujúcich detí. “Pošepkať” im v čom môžu vynikať a čo by ich bavilo.
  3. Ďalej využívať nazbierané údaje.

Budú získané dáta verejné?

Zozbierané údaje sa nebudú využívať len pre jednorázovú informáciu pre rodičov. V pláne je využívať ich aj ďalej. Zatiaľ sa ale neplánuje aby boli verejné. Čo je škoda.

 

David Zeman

Vediem Telocvikari.sk a deivo.sk. Som absolvent FTVŠ UK – Atletický tréner a učiteľ telesnej výchovy a sociálnej pedagogiky. Aktuálne bloger, vloger a podnikateľ. Pomáham telocvikárom a školám s výberom a dodaním športového vybavenia na kľúč.