Telesná výchova má v sebe slovo výchova. Nerozvíja len telo, ale aj osobnosť žiaka. Dieťa dychtí dozvedieť sa, čo spravilo dobre a čo zle. Podľa spätnej väzby, akú dostáva od telocvikára, sa bude formovať aj jeho vzťah k telesnej výchove a pohybu ako takému.
Spätná väzba a reflexia úzko súvisí s chybami. Vedie deti k tomu, aby sa nebáli chýb a nezanevreli na telesnú výchovu. Je to dôležitá informácia pre deti, ale aj pre telocvikára, ako sa hodina vydarila. Dozvieme sa pozitívne veci, ale aj tie, ktoré sa nepodarili, t. j. kde sme spravili chyby.
Keď deti prichádzajú po prvýkrát do škôl, nepoznajú reflexiu a spätnú väzbu
Učia sa to od prvých dní v škole. Spočiatku sú odpovede veľmi jednoduché. „Ako sa ti darilo? … Dobre“. Postupom času sa tréningom rozrozprávajú a naučia sa hovoriť svoje pocity.
Spätná väzba je o tom, že zhodnotíme, čo sa žiakovi podarilo a kde urobil chyby. Celé to zabalíme tak, aby výsledok bol pozitívny.
Aj my dospelí ťažko prijímame tie negatívne veci. Cieľom je, aby sa deti naučili prijímať aj tieto negatívne informácie. Deti sa zároveň učia podať informáciu tak, aby druhého neurazila a ten „kritiku“ prijal.
Učiteľ si predom pripraví otázky, aby vedel smerovať diskusiu. Zásada je, že odpovedá len ten, kto chce.
Čerešničkou na torte je hodnotenie učiteľa od detí
Aby deti dokázali bez strachu podať takúto spätnú väzbu, musí panovať bezpečné prostredie. Učiteľ na ňom musí pracovať od prvého dňa. Spätná väzba vie učiteľovi veľmi pomôcť. Je to pre neho informácia, ako si pripravil svoju hodinu telesnej výchovy. Ale musí sa to tiež naučiť a prijať kritiku od detí 🙂
Marta radí
1. 3x chváľ a 1x kritizuj
2. Namiesto chvály povzbudzuj: Kotúľ vzad nie je jednoduchý, ale dá sa to zvládnuť. Pomôžem ti?
3. Chváľte proces, úsilie a snahu, nie výsledok a neporovnávajte žiakov!
4. Vždy hovorte pravdu a buďte úprimní! Nech sa deti naučia aj prehrávať a prijať neúspech.
5. Spätnou väzbou môže byť aj úsmev, objatie, zdvihnutie obočí či postrapatenie vlasov 🙂 – bez slov
6. Sebareflexia: veďte deti k tomu, aby sa vedeli oceniť aj samé.
– príliš chválené dieťa býva v dospelosti menejcenné a častejšie klame, keď sklame 🙁 – sebavedomý človek sa nebojí hovoriť o svojich chybách
Projekt bol realizovaný s podporou hlavného mesta SR Bratislava. Spätnú väzbu predstavuje Mgr. Marta Páleníková (Súkromná základná škola FELIX v Bratislave).
Deivo, pre telocvikárov, ktorým záleží
Odoberajte telocvikárske novinky
Telocvikárske novinky do vášho emailu. Nech vám nič neunikne 🙂
Ďakujeme za prihlásenie sa na odber. Teraz vám príde email, v ktorom je potrebné odber ešte potvrdiť.
Upss. Nastala chyba
Vediem Telocvikari.sk a Deivo.sk. Som absolvent FTVŠ UK (Atletický tréner a učiteľ telesnej výchovy a sociálnej pedagogiky). V súčasnosti sa naplno venujem Telocvikari.sk o.z. a podnikaniu. Pomáham telocvikárom a školám s výberom športového vybavenia na kľúč.
Tel. kontakt: +421 908 057 775