Ako podať spätnú väzbu na hodinách telesnej výchovy?

Telesná výchova má v sebe slovo výchova. Nerozvíja len telo, ale aj osobnosť žiaka. Dieťa dychtí dozvedieť sa, čo spravilo dobre a čo zle. Podľa spätnej väzby, akú dostáva od telocvikára, sa bude formovať aj jeho vzťah k telesnej výchove a pohybu ako takému.

Spätná väzba a reflexia úzko súvisí s chybami. Vedie deti k tomu, aby sa nebáli chýb a nezanevreli na telesnú výchovu. Je to dôležitá informácia pre deti, ale aj pre telocvikára, ako sa hodina vydarila. Dozvieme sa pozitívne veci, ale aj tie, ktoré sa nepodarili, t. j. kde sme spravili chyby.

Keď deti prichádzajú po prvýkrát do škôl, nepoznajú reflexiu a spätnú väzbu

Učia sa to od prvých dní v škole. Spočiatku sú odpovede veľmi jednoduché. „Ako sa ti darilo? … Dobre“. Postupom času sa tréningom rozrozprávajú a naučia sa hovoriť svoje pocity.

Spätná väzba je o tom, že zhodnotíme, čo sa žiakovi podarilo a kde urobil chyby. Celé to zabalíme tak, aby výsledok bol pozitívny.

Aj my dospelí ťažko prijímame tie negatívne veci. Cieľom je, aby sa deti naučili prijímať aj tieto negatívne informácie. Deti sa zároveň učia podať informáciu tak, aby druhého neurazila a ten „kritiku“ prijal.

Učiteľ si predom pripraví otázky, aby vedel smerovať diskusiu. Zásada je, že odpovedá len ten, kto chce.

Čerešničkou na torte je hodnotenie učiteľa od detí

Aby deti dokázali bez strachu podať takúto spätnú väzbu, musí panovať bezpečné prostredie. Učiteľ na ňom musí pracovať od prvého dňa. Spätná väzba vie učiteľovi veľmi pomôcť. Je to pre neho informácia, ako si pripravil svoju hodinu telesnej výchovy. Ale musí sa to tiež naučiť a prijať kritiku od detí 🙂

Marta radí

1. 3x chváľ a 1x kritizuj

2. Namiesto chvály povzbudzuj: Kotúľ vzad nie je jednoduchý, ale dá sa to zvládnuť. Pomôžem ti?

3. Chváľte proces, úsilie a snahu, nie výsledok a neporovnávajte žiakov!

4. Vždy hovorte pravdu a buďte úprimní! Nech sa deti naučia aj prehrávať a prijať neúspech.

5. Spätnou väzbou môže byť aj úsmev, objatie, zdvihnutie obočí či postrapatenie vlasov 🙂 – bez slov

6. Sebareflexia: veďte deti k tomu, aby sa vedeli oceniť aj samé.
– príliš chválené dieťa býva v dospelosti menejcenné a častejšie klame, keď sklame 🙁 – sebavedomý človek sa nebojí hovoriť o svojich chybách

Logo mesta BratislavaProjekt bol realizovaný s podporou hlavného mesta SR Bratislava. Spätnú väzbu predstavuje Mgr. Marta Páleníková (Súkromná základná škola FELIX v Bratislave).

Odoberajte telocvikárske novinky

Raz mesačne telocvikárske novinky do vášho emailu. Nech vám nič neunikne 🙂

Ďakujeme za prihlásenie sa na odber. Teraz vám príde email, v ktorom je potrebné odber ešte potvrdiť.

Upss. Nastala chyba