Ako skákať do diaľky #2 – Prípravné cvičenia

V prvej časti tematického celku Ako skákať do diaľky sme sa pozreli na skokanskú abecedu. Máme pokopaný piesok a môžeme sa pustiť do prípravných cvičení smerujúcich ku skoku do diaľky.

Prípravné cvičenia je možné vykonávať aj v telocvični. Je potrebné mať aspoň dve vrstvy žineniek. Pre odraz sme použili horný diel švédskej debne. Je to dôležité, aby si žiaci mohli “dupnúť” a lepšie sa odraziť.

Skok do diaľky znožmo

Známa testovacia disciplína. Napriek tomu je vhodné zdôrazniť správnu techniku. Bez húpania, do podrepu, odraz, po odraze vytiahnuť kolená hore.

V odraze sa snažiť nasmerovať optimálne ťažisko. Neodrážať sa príliš hore alebo priveľmi nízko vpred. Pri dopade prednožiť a dosadnúť do piet. Skok ukončiť padnutím na stranu alebo mierne vpred. Neprepadnúť vzad. Ak žiak prepadne výrazne vpred, je to znak toho, že nevytiahne po odraze nohy pred seba.

Toto cvičenie je vhodné na precítenie odrazu a letu.

Skok do diaľky s odrazom z jednej nohy

Pri tomto prípravnom cvičení dávame dôraz na prácu švihovej nohy. Dôležité je ostré koleno. V odraze pomáha švihová práca rúk. Pohľad smeruje vpred. Dopadu v tomto cvičení nevenujeme zatiaľ pozornosť.

Skok do diaľky z troch krokov na koleno

Hlavne u začiatočníkov je dôležité precítiť odraz od tvrdej dosky. Ak im dáte hneď dlhší rozbeh, odraz nebude spravidla dobrý. Trojkrokový rytmus im pomôže. Je to vhodné aj na prekonanie strachu u deti z odrazu a letu.

Po odraze nasleduje ostré koleno švihovej nohy. Trup ostáva vzpriamený, pohľad smeruje vpred. V tejto polohe môžu dopadať do pokopaného piesku. Sústredia sa na odraz a precítenie letovej fázy. Na dopad sa zatiaľ nezameriavame.

Aby sa deti z odrazu naozaj vytiahli, môžete použiť malé prekážky. Ak zvládnu jednu, môžete skúsiť pridať druhú alebo tretiu.

Skok do diaľky z krátkeho rozbehu

Zdôrazníme žiakom, aby po odraze pritiahli ku kolenu švihovej nohy aj druhé koleno. Môžeme použiť opäť prekážku, aby sa v lete vytiahli. Obe kolená musia ísť hore. Cieľ je precítenie letovej fázy. Zatiaľ sa nezameriavame na dopad.

Ak toto zvládnu, pridáme správny dopad. Po prednožených nohách, tesne pred doskokom, žiak predkopne.  Správny dopad je na miesto, kde sa chodidlá dotkli piesku. Správne dokončenie skoku je do tejto jamy po chodidlách. Skokan sa môže zvaliť vpravo alebo vľavo. Ak padnú vzad, skrátia si dĺžku skoku. Ak prepadávajú po dopade vpred, nepredkopli v závere nohy.

Ak to žiakom ide, predlžujeme rozbeh. Tieto cvičenia smerujú na skok z dlhého rozbehu.  O tom bude naše tretie pokračovanie.

David Zeman

Vediem Telocvikari.sk a deivo.sk. Som absolvent FTVŠ UK – Atletický tréner a učiteľ telesnej výchovy a sociálnej pedagogiky. Aktuálne bloger, vloger a podnikateľ. Pomáham telocvikárom a školám s výberom a dodaním športového vybavenia na kľúč.