Ako skákať do diaľky #1 – Skokanská abeceda

Po veľkom úspechu nášho seriálu o skoku do výšky sme sa s Majkou rozhodli spracovať aj skok do diaľky. Dúfam, že vám naše postrehy padnú vhod a stihnete ich zužitkovať ešte počas babieho leta.

Deti musia vedieť skákať

Problémom súčasných detí na hodinách telesnej výchovy je, že nevedia skákať. Skákanie, behanie a hádzanie sú základné lokomócie, ktoré by malo mať dieťa v krvi.

My sme skákali ešte cez lavičky, po schodoch, robili výskoky na múriky. Dnes sa z dôvodu bezpečnosti používajú ľahko padajúce prekážky. Napriek tomu sa mnohé deti boja. Nemajú pri skákaní potrebnú istotu.

Aby ju získali, začíname prípravu od úplných skokanských základov. Skokanská abeceda je súbor cvičení, ktorý žiakom pomôže precítiť odraz a niečo nové sa naučiť.

Pre netrénovaného žiaka je to fyzicky náročná hodina. Preto by sa telocvikár mal zamerať na kvalitu a nie na kvantitu.

Aké cviky využiť?

V našom videu vás nechceme nudiť batériou všetkých cvičení, ktoré je možné využiť. Je však inšpiráciou:

  • odrazy P / Ľ noha
  • odrazy znožmo
  • jelenie skoky – striedavé skoky s dôrazom na odraz vpred a ostré koleno švihovej nohy
  • odrazy Ľ – Ľ -P- P noha s dôrazom na odraz vpred a ostré koleno švihovej nohy
  • metkalfy – podobajú sa jelením skokom. Deti sa však odrážajú do strán. V ľahkej verzii z podrepu. Ak máte vyspelejších zverencov, tak z drepu.
  • žabáky – dôraz na dĺžku skoku vpred a vytiahnutie sa z drepu. Pohyb by nemal byť zastavovaný po každom odraze.
  • vrabčáky – dôraz na prácu členkov
  • odrazy z jednej nohy cez prekážky alebo na schodoch. Zľahčený variant s medziskokom

Skokanské cvičenia je vhodné spestriť  ľahšími cvičeniami na oddych.

Plyometria

Na záver videa môžete vidieť skoky s využitím lavičky a švédskej debni. Je to tzv. plyometrické cvičenia. Tým, že žiak zoskočí z vyvýšenej  lavičky a hneď musí preskočiť švédsku debňu sledujeme dva ciele:

  • Pri skoku do diaľky musí žiak do dosky aktívne udrieť. Vznikne preťaženie, z ktorého musí vykonať odraz. Podobný pocit preťaženia vzniká po zoskoku s následným odrazom.
  • Švédska debna núti žiaka dvíhať kolená

Hoci sú plyometrické cvičenia efektívne, neodporúčam ich v podmienkach telesnej výchovy nadužívať.

David Zeman

Vediem Telocvikari.sk a deivo.sk. Som absolvent FTVŠ UK – Atletický tréner a učiteľ telesnej výchovy a sociálnej pedagogiky. Aktuálne bloger, vloger a podnikateľ. Pomáham telocvikárom a školám s výberom a dodaním športového vybavenia na kľúč.