Trampolína na hodine telesnej výchovy od základov až po saltá a premety

Kto má dvor či záhradu, dopraje deťom trampolínu. Trampolína je atraktívna, ale na telesnej výchove sa už veľmi „nenosí“. Všetci vieme a rozumieme prečo. O to väčšiu radosť mám z toho, že ešte nevymizla úplne. Milan Krídl ju využíva na bežných hodinách telesnej výchovy. Začína už pri štvrtákoch a prináša deťom niečo atraktívne. Keď povie žiakom „trampolína“,  všetci sa na hodinu telesnej výchovy tešia.

Zásada primeranosti a postupnosti

Aby cvičenie na malej trampolíne bolo bezpečné, musíme dodržať zásadu primeranosti a bezpečnosti. Na úvod s deťmi robíme skoky len na dopadových plochách. Začíname s veľmi jednoduchými cvičeniami:

  • Odrazy
  • Odrazy z kolien
  • Odrazy o zadok
  • Odrazy kolená – zadok -výskok

Začíname základným skokom na malej trampolíne

Dôležité je, aby sa rozbehli a odrazili sa z jednej nohy na dve. Dvomi nohami žiak skáče na trampolíne. 5 – 6 krát. Aby precítil skoky a dokázal držať rovnováhu. Následne dopadne do doskočiska.

Platí pravidlo, že nemôžeme pokračovať, ak žiak nezvládne ľahšie prípravné cvičenie. Menej šikovným alebo bojazlivým deťom pomáhame tak, že ich pri skákaní držíme za ruky. Zistia, že sa nemusia báť a budú mať zo skákania radosť.

Pridávame rozbeh. Nasleduje odraz na trampolíne a dopad na dve nohy na doskočisko. Žiak v pohybe pokračuje a vykoná kotúľ vpred.

Rozbeh, odraz a pridáme roznožku.

Ak máte vhodnú dopadovú plochu ako Milan, môžete pridať aj „bombu“ 🙂 Tak, ako deti skáču do vody, pokrčia kolená a dopadnú do molitanu.

Poslednou časťou tohto bloku je rozbeh, odraz a obrat o 90, 180, alebo 360 stupňov. Záleží od žiaka a jeho schopností.

Všetky tieto cvičenia s deťmi robíme, aby precítili odraz z trampolíny a získali sebadôveru.

Kotúľ a kotúľ letmo

Pri cvičení s trampolínou je dôležité, aby telocvikár svojich žiakov poznal.

Odraz a kotúľ letmo s dopadom do doskočiska. Dbáme na to, aby dopad bol na ruky. Nasleduje kontakt cez lopatky a hlava je schovaná.

Ak máme šikovné deti a učiteľ im verí, môže pridať medzi trampolínu a doskočisko švédsku debnu. Táto prekážka pomôže zlepšiť letovú fázu a kladie nároky na odvahu žiaka.

Stále platí zásada primeranosti a postupnosti. Švédsku debnu môžeme po dielikoch zvyšovať. Aby ju žiak prekonal, bude musieť viac dbať na odraz na trampolíne.

Salto a premet cez švédsku debnu

Poznáme základné a výberové učivo. Saltá a premety cez švédsku debnu je výberové učivo. Vyžaduje si skúseného telocvikára a žiakov, ktorí na to majú. Učiteľ pripustí k týmto cvikom len tých najšikovnejších.

Nikdy ich k preskokom nenútime. Musí to prameniť z detí, že oni sami chcú.

Telocvikár dáva dopomoc pri každom pokuse. Ak sa žiakovi pokus nevydarí, mal by sa predbehnúť a ísť hneď na ďalší pokus. Zlá emócia z pokusu sa prekryje pokusom dobrým.

Kladná skúsenosť je pre žiaka dôležitá a bude mať tak odvahu pre ďalšie pokusy.

Odoberajte telocvikárske novinky

Raz mesačne telocvikárske novinky do vášho emailu. Nech vám nič neunikne 🙂

Ďakujeme za prihlásenie sa na odber. Teraz vám príde email, v ktorom je potrebné odber ešte potvrdiť.

Upss. Nastala chyba